פרסום כירופרקט
BACKLIFE
BACKLIFE
BACKLIFE 
מדרסים מותאמים אישית
מדרסים אורטופדיים
טיפול רייקי
טיפול רייקי
כיסא ברכיים
כסא בירכיים
agel flx
agel flx
האגודה הישראלית ל כירופרקטיקה
פרסום באתר כירופרקט
החוליה החסרה בפזאל הכאב הכרוני PDF הדפס דואל
Monday, 09 November 2009

To Your Health
נובמבר 2009 (כרך 3, גיליון 11)
 

החוליה החסרה בפאזל הכאב הכרוני

דר. קווין וונג

כאב הוא בעייה רצינית בחברה שלנו, ובדרך בה רבים מאיתנו מתמודדים איתו, על ידי לקיחת תרופות שמרגיעות אותו לזמן קצר, או על ידי התעלמות כללית מהכאב, בתקווה מוטעית שהוא פשוט יעלם, שזו אפילו בעיה גדולה יותר, שתורמת לפגיעה מתמשכת ביכולות ולפגיעה/ירידה באיכות החיים. הנה מספר חלקים בפאזל, שיכולים לעזור לכם להתמודד עכשיו עם הכאב ולמנוע התפרצויות בעתיד – וכאב כרוני – מלהרוס/לפגוע בחייכם.
איך אתם מרגישים עכשיו, ברגע זה? אתם יכולים לעשות לעצמיכם בדיקה קלה ומהירה, רק על ידי הנעת הצוואר, הכתפיים, הידיים והרגליים. האם אתם מרגישים איזושהי חוסר נוחות וכאבים באיזה מקום? אם התגובה שלכם היא: "כל האנשים סובלים מכאב כלשהו בגופם..." או ש"כאב בא עם הגיל...". חשוב לזכור שאמנם זה יכול להיות נכון, אבל זה לא אומר שאתם חייבים לקבל את זה. וחשוב לזכור, שכאב איננו רק גופני. הלחץ הנפשי שהוא יוצר, יכול להקשות לפחות כמו הכאב עצמו (אם לא יותר). בואו נדבר על דרכים בהן אתם יכולים להקל את הכאב הגופני, דבר שללא ספק יקל גם את הלחץ והעומס הרגשיים (אמוציונאליים), במקביל.

הגדרת הכאב


כאב מוגדר כתחושה לא נעימה, שיכולה להיות קלה, מקומית או מאוד מתישה ומאמללת. יש לכאב מרכיבים גופניים ורגשיים (אמוציונאליים). החלק הגופני של הכאב, נגרם מגירוי ייתר של עצבים. הכאב יכול להיות מוגדר לאזור מסיים, כמו אחרי פגיעה, או שהוא יכול להיות מפושט בכל הגוף. מיליוני אנשים ברחבי העולם, חיים מדי יום עם כאב כזה או אחר, שמשפיע על חלקים שונים בגופם.

אחד מהדברים המעניינים ביותר שקשורים לכאב, היא הדרך בה כל אחד ואחת, מתמודדים איתו. חלק לומדים לחיות עם הכאב. אחרים אינם מוכנים לסבול אפילו שמץ של כאב. הסוגים הנפוצים ביותר של כאב כוללים כאבי פרקים (ארתריטיס), כאבי גב תחתון, כאבי עצמות/מפרקים, כאבי שרירים ו-פיברומיאלגיה (כאב מפושט, רגישות ותשישות בשרירים וברצועות). כאבי גב הם הגורם הנפוץ ביותר להגבלה בפעילות של אנשים מתחת לגיל 45.

כאב חריף (אקוטי) וכאב כרוני (מתמשך)

כאב חריף (אקוטי) הוא תגובה תקינה (נורמאלית) של מערכת העצבים, שנועדה להזהיר אותנו מפני סכנה, פגיעה וצורך להגן על עצמיכם. סוג כאב כזה, יכול להגיע בפתאומיות/מהירות ויכול להיות חזק וחריף, אבל הוא נמשך לרוב רק לזמן יחסית קצר. באופן כללי, כאב חריף הוא

 

בתגובה/תוצאה של אירוע שקורה לגוף. הוא יכול להיגרם על ידי תאונה או ניתוח.

כאב כרוני הוא שונה. כאב כרוני נוטה להימשך או להתפתח לאורך זמן ארוך יותר. סימני כאב יכולים להמשיך להפעיל את מערכת העצבים במשך שבועות, חודשים ואפילו שנים. פעמים רבות, כאב כרוני הוא אדיש, הוא פחות מגיב לטיפול תרופתי מקובל. המרכיב הריגשי, מהווה חלק משמעותי פעמים רבות, בכאב כרוני. (- חשוב להזכיר כאן, את מימצאי המחקר של פרופ' רפי קרסו, שקשר בין כאב כרוני שנמשך שלושה חודשים ויותר לדיכאון).
כאב כרוני, הוא שונה. כאב כרוני נוטה להימשך או להחמיר, במשך זמנים ארוכים יותר. סימני כאב, ממשיכים להפעיל את מערכת העצבים במשך שבועות, חודשים ואפילו שנים. פעמים רבות כאב כרוני, אינו מגיב לטיפול תרופתי מקובל. המרכיב הריגשי פועל ומשפיע במצבי כאב כרוני.

התוצאות של כאב

הירידה בתפקוד וביכולות גורמת לירידה משמעותית בתפוקה. אמריקאים מוציאים יותר מ-50 מיליארד דולר בשנה על כאבי גב (שזה מקביל במושגים ישראליים בהשוואה לאוכלוסיית ישראל ל-1.4 מיליארד דולר בשנה ~5.5 מיליארד שקל בשנה), וזה רק על ההוצאות הברורות/הישירות – היותר קלות לזיהוי. יש לכאב השפעה שלילית מצטברת על איכות החיים ויכולת התפקוד של הסובל/ת. הוא מפחית את יכולת הריכוז, העבודה, הייצור, האימון, הסוציאליות, השינה ויכולות תפקודי היום-יום של האדם.עם הזמן, כאב יכול להוביל/לגרום לדיכאון, בידוד חברתי ופגיעה בביטחון העצמי. חוקרים מצאו שדיכאון, הוא התגובה/תוצאה הפסיכולוגית הנפוצה ביותר לכאב כרוני.
אם נפגע אזור מסויים בגופכם, ואינכם מטפלים ומחזירים לו הרגלי תנועה נכונה בריאים, אתם תסבלו מבעיות בהמשך. אני לא יכול למנות את כל המטופלים שראיתי, שנפגעו בצוואר ו/או בגב בתאונת דרכים, שחיכו לטפל בכאב, והשתמשו בכאב לקביעת המועד וכמות הטיפול... לבסוף הכאב נחלש או אפילו נעלם, ופעמים רבות הם נשארו עם בעיות בעצמות ו/או במפרקים שלהם.

גורמים ומקורות נפוצים של כאב כרוני

פגיעה ראשונית כמו חבלה (טראומה), שבר, נקע, מתיחה ו/או זיהום רציני יכולים לגרום לכאב כרוני. יכול להיות גם גורם מתמשך כמו דלקת מפרקים/פרקים (ארתריטיס), סרטן, דלקת אוזניים או פגיעות/חבלות שמעולם לא החלימו/השתקמו כראוי (דרוש).

חלק מהאנשים יכולים גם לסבול מכאב כרוני, ללא עבר (היסטוריה) עם פגיעות או חבלות גופניות ברורות. כאבים כרוניים רבים, פוגעים בחייהם של אנשים מבוגרים. כאבים כרוניים נפוצים כוללים: כאבי ראש, כאבי גב תחתון, כאבים סרטניים, כאבי דלקות מפרקים (ארתריטיס), כאבים נוירוגניים [כאבים שנובעים מפגיעה במערכת העצבים ההיקפית (פריפרית)], וכאבים פסיכוגניים (כאבים עקב מחלה או פגיעה או כל סימן של פגיעה בתוך או מחוץ למערכת העצבים).

בפשטות, כאב יכול להגיע ולפגוע בכל מקום בגוף. מקור הכאב יכול להיות בצוואר, בכתפיים, גב תחתון, פרקי ירכיים או כל מקום אחר. פעמים רבות מיקום הכאב תלוי באופן בו נגרמה הפגיעה. חלק פגעו בכתף שלהם, בשעת זריקת כדור. אחר יכול לנקוע את הקרסול בשעת ריצה.מה לגבי אנשים שנופלים במורד המדרגות, ופוגעים במספר מקומות בגופם במקביל?
פיתרון פאזל הכאב הכרוני


כאב הוא פאזל מסובך. במקרים מסויימים

דרוש פיתרון מורכב לפתרון הפאזל המסובך הזה. בחלק מהמקרים הכאב הוא כל כך מגביל, שנדרש שימוש בצילומי רנטגן ו/או אמצעי הדמייה אחרים על מנת לראות את הבעייה שנמצאת בשידרה או בגפיים. אולי כדאי להשתמש באחד מהטיפולים הבאים: כירופרקטיקה, רפואה סינית, דיקור (אקופונקטורה), תוספי מזון, מסאז', יוגה וטיפול פסיכולוגי. בחלק מהמקרים, יכול להיות גם צורך בתרופות מדף או תרופות מרשם (למרות שהמטרה היא להימנע משימוש מתמשך באלו, עקב נזק אפשרי מתופעות הלוואי). אבל ישנן לבטח דרכים שבן תוכלו למנוע ולטפל בכאב כרוני. בואו נסדוק את האסטרטגיות האלו, כפי שאולי ניחשתם, כולן קשורות אחת לשנייה.

 

1. יציבה: בוודאי סיפרו לכם מספר פעמים בחייכם על החשיבות של יציבה נכונה. "שבו זקוף" או "אל תשבו בישיבה מרושלת", הם בוודאי ביטויים מוכרים לכם.קשה להשיג/לרכוש הרגלי יציבה נכונה, אז אל תלחיצו את עצמיכם לגבי זה. בשעת ישיבה, שימו מגבת קטנה מגולגלת בשקע המותן שלכם. שבו אחורה ככל הניתן בכיסא, סמוך ככל הניתן למשענת, כך שתרגישו את התמיכה בגב שלכם. בזמן עמידה, הישענו על קיר או על עמוד, כך שתישמרו על יציבה זקופה. חשוב מאוד שתחזקו את השרירים הזוקפים שלכם, - אותם שרירים שנמצאים מסביב ולאורך השידרה שלכם. תרגול יוגה, פילאטיס ואימוני כושר מותאמים עם משקולות, יכולים לעזור לכם להשיג את זה. אולי תרצו למצוא מאמן כושר אישי, שיכוונו אתכם לתרגילים מסויימים (ספציפיים), על מנת להשיג את מטרתכם.

 

 

2. שיווי משקל: בזמן שתפתחו את הכוח שלכם, תתחילו גם לפתח איזון ושיווי משקל. תרגילים רבים ב-יוגב, ב-פילאטיס, ובתרגולי משקולות, מיועדים במיוחד לאיזון ושיווי משקל. האם תאמינו שגם לכפות רגליכם יש השפעה רבה על האיזון ושיווי המשקל שלכם? כל שלושת הקשתות בכפות הרגליים שלכם, זקוקות לתמיכה, על מנת שיוכלו תמיכה טובה ונכונה גם לכל שאר גופכם., ולאפשר לכם יציבה נכונה. אם קשת אחת או יותר משתטחת, היא יכולה להשפיע על הלחץ שמתרכז/מצטבר במפרקים שלכם, וביכולותיכם להתאמן באופן יעיל. בקשו מהכירופרקט שלכם, לבחון את כפות הרגלים שלכם, על מנת לראות אם אתם צריכים תמיכה לקשתות.

 

3. עומס ויציבות שידרתיים: הבנה איך להתאמן, או לבצע כל פעילות ספורטיבית שהיא, חיונית לבריאותכם. כמה אנשים אתם מכירים שמרימים משאות/משקולות, באופן לא נכון? מדי ים, אני פוגש אנשים (לקוחות) שפגעו בעצמם בפעילויות גופניות. על ידי זהירות ואימונים נכונים, תוכלו להפחית את העומס (לחץ) וחוסר היציבות שמצטברים/פוגעים בשידרה שלכם, שאתם יוצרים בגופכם. אינני יכול להדגיש בפניכם מספיק, את חשיבות שמירת האיזון ובריאות כפות הרגליים וכל המפרקים שמעליהן, על מנת לשמור על תנועה נכונה וחופשית. כך תוכלו לבצע ולממש פעילויות באופן מיטבי, עם מינימום לחץ על גופכם.

 

4. איזון: אימונים מחזקים את השרירים שלכם, דבר שגם עוזר לשמור על זקיפות ואיזון מבני של העצמות והמפרקים. טיפול כירופרקטי אני מקווה, שהוא חלק רגיל בחייכם. בקרו את הכירופרקט שלכם, בתדירות ששניכם מבינים, נחוצה לשמירת האיזון שלכם.

 

זיכרו, שכאב יכול להיות סימן לבעיה רצינית חבוייה (נסתרת). ספרו תמיד לדוקטור שלכם על כל כאב שמטריד אתכם, במיוחד אם הוא לא עובר, או שהוא מחמיר עם הזמן.

 

דר. קווין מ. וונג, דוקטור לכירופרקטיקה, קיבל את הדוקטורט בשנת 1996, בבית ספר הגבוה לכירופרקטיקה 'פאלמר המערבי' בסאן חוזה, קליפורניה.

עידכון אחרון ( Monday, 09 November 2009 )
 
< קודם   הבא >
צור קשר לפרסום באתר 050-354-6746