ניהול כאב כורני PDF הדפס דואל
Tuesday, 14 July 2009

ניהול כאב כרוני : הצד הכירופרקטי
מאת: רונן רפאל

רוב האנשים שסובלים מכאב כרוני מגיעים לטיפול אצל כירופרקט לאחר שכבר ניסו גישות טיפוליות שונות ללא הקלה משמעותית בכאב.הכירופרקט מאתר את גורמי הכאב ומציע למטופל מסלול אחר להחלמה.תהליך הריפוי ממושך והתוצאות אינן מידיות ,אך מטופלים שהפגינו סבלנות,נחישות ועקביות תוך שיתוף פעולה מלא עם המטפל,הצליחו להשתחרר מהסיוט המתמשך שהשתלט על חייהם.

הכירופרקטיקה עוסקת בניהול כאב רוב האנשים מגיעים לטיפול אצל כירופרקט לאחר שכבר ניסו גישות שונות ללא הקלה משמעותית בכאב.
יש מי שמגיע עם גב "תפוס",אחרים – עם כאבים ממושכים בצוואר ובזרוע,וכך גם " אתלט של סוף שבוע " הסובל מפגיעה בכתף או כנרית בתזמורת המתמודדת עם כאב חוזר ונשנה במהלך נגינתה. בדרך כלל,המטופלים מגיעים כשהם אחוזי כאבים קשים המונעים מהם שינה בלילה ומשתלטים על חייהם .חלקם סובלים מכאב קבוע הנמשך זמן רב ואחרים  מצויים מהתקפות הכאב החוזרות ונשנות.

קיימים שני סוגי כאב : כאב חד- כאב חזק מאוד שהחולה חש באופן קבוע.כאב כרוני- חמור פחות מכאב חד,אך מתמשך מעבר לזמן ההחלמה הצפוי ואינו מגיב לאמצעי שליטה ושיכוך.

כירופרקט המתמחה בטיפול שמרני ללא תרופות – כיצד הוא מתייחס לכאב.
וכיצד הוא "מנהל" אותו? כמו חבריי למקצוע,הרופאים הקונבנציונאליים .
אני עושה כמיטב יכולתי כדי להקל על כאביי המטופל,אבל בדרך כלל,אני נמנע מלטפל בכאבים חדים –הרי לשם כך יש משככי כאבים,זריקות וניתוחים.עיקר עיסוקינו – הטיפול בכאב הכרוני.
לכל הכאבים יש פוטנציאל להפוך לכרוניים,אך קשה להגדיר במדויק מהי הנקודה שבה כאב הופך לכרוני,וכל כאב חייב להיבחן לגופו .
לעיתים כאב כרוני מקורו כגורם אחד שלא אובחן ולא טופל כראוי. לעיתים מקור הכאב במספר גורמים ( כפי שנראה בהמשך ) .

מפתחות להצלחת הטיפול
השלב הראשון בהערכת כאב כרוני הוא בדיקה מקיפה של ההיסטוריה הרפואית של המטופל .בדרך כלל,הכירופרקט נכנס לתמונה אחרי שממומחי הרפואה הקונבנציונאלית שללו את האפשרות שהגורם לכאב הוא מחלה או זיהום.והכאב הוגדר כ"הפרעה תפקודית"שאינה מסכנת חיים.
הכירופרקט יתייחס לכאב על בסיס האמצעים הרפואיים שעשויים להצביע על בגישות הטיפוליות הקודמות ,ויערוך בדיקה גופנית תוך הקשבה למטופל .
זהו אחד המפתחות לניהול מוצלח של כאב כרוני .

מערכת היחסים בין הכירופרקט  למטופל היא עוד מפתח להצלחת הטיפול.מטופלים הסובלים מכאב מתמשך,נתונים ללחץ,תסכול ולעיתים בתחושת השפלה,מצב רגשי כזה מחייב פתיחות בין הרופא למטופל.הגישה הרגועה שבה נוקטים כירופרקטיים מתאימה במיוחד לטיפול בכאב כרוני.

הגישה ההוליסטית
כדי להדגים כיצד כירופרקט "מנהל" כאב,נעקוב אחרי תהליך הריפוי בדנה.אישה צעירה הסובלת מכאב כרוני.
לפני שהגיעה למרפאה שלי ביקרה דנה אצל רופא המשפחה שלה ,טופלה ע"י אורטופד ונוירולוג.
ועברה סדרת טיפולי פיזיותרפיה ודיקור.הרופאים והמטפלים הללו לא הצליחו לפתור את הבעיה ולהקל על כאביה.
הסברתי לדנה שאני יהיה ה"שותף" שלה ב"ניהול" הכאבים הכרוניים שלה .בשלב בדיקת ההיסטוריה הרפואית ובמהלך העבודה נקטתי בגישה הוליסטית,בניסיון
 לחוש את סגנון חייה,רמת הלחץ שבו היא נתונה,מערכות היחסים שלה,העבודה,הדיאטה וסוג הפעילות הגופנית.

מישוש בתנועה
הבדיקה הכירופרקטית היא היסוד לטיפול ולפיה נקבעת תוכנית הטיפולי.תהליך קריאת סימני הגוף לאבחון הבעיות התפקודיות שונה מתהליך האבחון של הבעיות האורגניות .
לא כל המבחנים והמדדים נתמכים מדעית,אך לכולם יש תמיכה קלינית מבוססת.אני מתבסס על האמצעים האופייניים של הבדיקה האורטופדית והבדיקה הנוירולוגית וגם עם על מספר ממצאי אבחון כירופרקטיים שחנונים לעיתים להבנת בעיות תפקודיות בשורש הכאב הכרוני.המטרה היא לשמור על איזון בין ממצאים מדעיים לבין מידע בעל ערך קליני ואינטואיציה.

בבדיקתה שדל דנה ניתחתי את תנועות גופה ,יציבתה וטווחי התנועה של מפרקיה,בחנתי כל מפרק בעמוד השדרה ובאגן הירכיים שלה .
תוך שימוש בטכניקה הקרויה "מישוש בתנועה"מצאתי אלו מפרקים מוגבלים בתנועה ומהי האחידות הנוירולוגית שלהם .בדקתי את שרירי הגוף וחיפשתי אזורים רגישים
( כאלה שבדרך כלל מתאימים לנקודות דיקור ) שעשויים להצביע על חוסר איזון תפקודי הגוף.
במהלך הבדיקה גייסתי את  אינטואיציה שלי,המבוססת על הכשרה וניסיון קליני שלי ,כדי למצוא רמזים לכאב הכרוני.

הקשבה לגוף
הצעד הראשון בתהליך הטיפול- שלב האבחון- הוא הקשבה למה שהגוף אומר .הכאב הוא אחד מערוצי הדיבור של הגוף.הוא מודיע לנו שמשהו לא תקין בגופנו ,לעיתים הוא מחיש אותנו לחדר מיון ומציל את חיינו.קיומו של גופינו תלוי בכאב ובכל זאת אנו לומדים לשנוא אותו ,ולראות בו גורם שלילי שצריך להיפטר ממנו מהר ככל האפשר,הרפואה המודרנית מונעת על ידי דרישת המטופלים לפתרון מיידי בכאב והרופאים עסוקים במתן מרשמים למטופלים.
ולדלקת ,ממצאי הדמיה ובדיקה גופנית הצביעו על דיסקים לחוצים והיצרות של תעלת השדרה ככל הנראה דנה סובלת מרגישות במערכת העצבים ,ומתהליך דלקתי בשרירים (פיברומיאלגיה )הקשור לרגישות הזו.
ככל הנראה,במהלך חייה הייתה דנה תחת לחץ שגירה את מערכת העצבים שלה ותרם לדלקת ולכאב .
הכאבים בגב וברגל השפיעו על כל הפעילויות היומיומיות שלה והיא הייתה עייפה ומותשת בלילה,הכאבים אילצו אותה להשתרע על כורסא בסלון במקום במיטתה בחדר השינה,ולכן התקשתה לישון היטב.אורח חייה של דנה,חוסר הפעילות הגופנית וגם הרגלי האכילה שלה לא התאימו למצבה הבריאותי ולכן הי ה עלינו לשנות את התנהגותה.

הטיפול בכאב של דנה
עם תחילת הטיפול, היה עליי לתאם ציפיות באשר לתוכנית הטיפול .מטופלים עם כאב כרוני מצפים לתוצאות מידיות,על רקע גל הפרסומות לתרופות המציעות הקלה מידית בכאב.הסברתי לדנה כי הטיפול בבעיה הכרונית שלה יהיה ממושך וכי עליה להבין שלא מדובר ב"תיקון מהיר" אלא בתהליך ריפוי הדורש זמן ומאמץ מהמטופל והמטפל כאחד.

הניהול הכירופרקטי בכאב תלוי כמובן בצרכיו של המטופל,שהוא משתתף פעיל בתהליך הטיפול.ממצאי הבדיקה הראשונית והבדיקות בהמשך סיפקו משוב לגבי השינויים האובייקטיבים במצבה של דנה . במקביל היא דיווחה לי על הרגשתה ותחושותיה על הערכת התקדמות הטיפול,המבוססת על סימנים קליניים ועל דיווחי סובייקטיביים של המטופל- חיונית להצלחת הטיפול בכאב כרוני.
בנוסף לטיפול במרפאה,התבקשה דנה לבצע תרגילים שונים בביתה.
כמו כן קיבלה הנחיות להתנהגות עם דגשים תזונתיים ואמצעי שליטה על רמת המתחים בהם היא שרויה.כאמור,ברוב המקרים לחץ הוא הגורם החשוב ביותר המשפיע על מטופלים עם כאב כרוני.

נחישות ועקביות
דנה הפגינה במהלך הטיפול נחישות ועקביות וחזרה לפעילות נורמאלית בתוך כחודשיים מתחילת התהליך ואולם לא כל טיפול מסתיים בתוצאה חיובית כזו.יש מטופלים שמפסיקים טיפול כיוון שהתוצאות אינן מהירות עבורם.יש מטופלים אשר המרכיב הרגשי של הכאב מנטרל את יעילות הטיפולים הפיזיים,חלק מהמטופלים האלה אינם מסוגלים או שאינם רוצים להתמודד עם העובדה שלחץ או מצבים רגשיים אחרים הם בין הגורמים לכאב הכרוני שלהם.מטופלים אלה פונים לטיפול תרופתי או למטפל אחר בתקווה להקלה בכאב,מטופלים אחרים זקוקים לטיפול בין תחומי בשילוב מומחים לכאב.

טיפים לכירופרקט

כאב כרוני הוא אתגר למטופל ולמטפל כאחד,הנה כמה מרכיבים חשובים בטיפול הכרוני:
1.הקשבה למטופל ויצירת תקשורת המבוססת על גבולות ברורים וטיפול מהלב.
2.הקשבה לגוף ואמונה באינטליגנציה הגופנית תוך התנסות בדרכי גישה חדשות.
3.טיפול בעזרת טכניקות כירופרקטיות מקובלות,אבל תמיד הקשבה לגוף כדי לדעת מתי יש לשנות "כיוון"בפרוטוקול הטיפולי.
4.הפניית המטופל לרופא ממוחה בהתאם לסימנים לבעיה המאובחנת .

הכירופרקטיקה משפיעה על מערכת העצבים,משפרת את תפקודי הגוף ומחזקת את כוחות ההחלמה הטבועים בו,תפקיד הכירופרקט לשחרר
את הגוף מהמגבלות המבניות והנוירולוגיות שלו כך שיוכל לרפא את עצמו.כירופרקטיים המתייחסים לכאב כרוני כבעיה מורכבת ומטפלים בה בגישה רבת פנים
המציעים למטופלים שלהם אפשרות טובה יותר להחלמה.

עידכון אחרון ( Tuesday, 14 July 2009 )