PDF הדפס דואל
נכתב על ידי עורך אתר כירופרקט
Wednesday, 02 July 2008

כאבי הראש - התשובה הכירופרקטית

כאבי ראש מהווים את אחת מצורות הכאב השכיחות ביותר.  אך למרות שכיחותן, סובלים רבים ממענים לראות רופא עד לשלב בו כאבי ראש נעשים בלתי נסבלים ומשפיעים על אורח חיים תקין.  רובם המכריע של כאבי ראש אלו אינם נובעים ממחלה קשה אלא מופיעים כתופעה הפוגעת באיכות החיים. לכן רבים סובלים כאבי ראש וסבורים שאין מנוס אלא לחיות עם הכאב, מאחר וממילא "אין מה לעשות" ומנהלים  את הבעיה בצורת הקלה סימפטומטית בלבד, בדרך כלל על ידי משככי כאב עבור כאבי ראש.

כאבי ראש - התשובה הכירופרקטית

כאבים ותפקוד לקוי הנגרמים כתוצאה מכאבי ראש  מצביעים על שינויים פיזיולוגיים ואנטומיים. אך הקושי לקבוע בוודאות מהו הגורם לכאבי הראש הכרוניים מקשה על התאמת הטיפול לתלונת החולה.
התמונה המתקבלת של עירוב כאבי ראש שונים  מופיעה לעיתים קרובות כדוגמת מיגרנות וכאבי ראש ממקור צווארי.

כאבים מהצוואר ומהשריר

כאב ראש שמקורו בצוואר או בשריר מהווה את הכאב הנפוץ ביותר בקבוצת הכאבים הראשוניים. הוא מתבטא בדרך כלל בשני צדי הראש וממוקם בחלקו האחורי של הראש, עם הקרנת כאב ותחושת לחץ לאזור המצח, ולעיתים גם תחושת חוסר יציבות וסחרחורת.
כאבי ראש אלה נוצרים אצל בני האדם עקב בעייתיות מולדת של ייצוב הראש על הצוואר. הגולגולת, הנחה על עמוד השדרה, יוצרת מבנה בלתי יציב, הדומה לכדור כבד וגדול המיוצב על אצבע יחידה.

אזור מעבר זה מהווה דוגמה ליכולתו של הגוף לפתור בעיות ביו-מכאניות מורכבות של שמירת שיווי משקל. פעולת ייצוב הראש על הצוואר נעשית בעזרת קבוצת שרירים ייחודית בעלת קואורדינציה ודיוק רב. שרירים אלה עשירים בחיישנים המתריעים על שינויים ברמת המתח השרירי וגורמים לתיקונים מיידיים באורכי השרירים, בהתאם לתנוחת הראש בחלל. פעילות זו היא קבועה ואינטנסיבית בכל זמן נתון למעט שינה.

כאב שמקורו במתח

מחקרים מצביעים על קיומו של "גשר", המורכב מרקמת חיבור בין שרירים ורצועות לבין הדורה (שכבה רגישה לכאב העוטפת את המוח ואת חוט השדרה) באזור הצוואר העליון. המשיכה השרירית המוגזמת באזור החיבור שבין השריר לדורה מהווה את אחד המנגנונים ליצירת כאב ראש שמקורו במתח.

כאבי ראש מיגרונטים

סוג שני של כאבי ראש ראשוניים הנם כאבי הראש המיגרנוטים.  הללו מופיעים כהתקפים של כאב חד צדדי בחלקו הקדמי או הצדדי של הראש.  הכאב פועם באופיו ומלווה לעיתים בתופעות נוספות כגון: הפרעות ראיה, בחילות, הקאות ורגישות לאור ורעש.
ההתקפים המיגרנוטיים עשויים להופיע כתוצאה ממגוון גירויים, כמו: מאכלים מסוימים (יין, גבינות ועוד), מחזור חודשי, שינויים בלחץ ברומטרי, לחץ נפשי ועוד.

עקב חוסר הבנה לגבי מנגנון הכאב המיגרנוטי, מטופלים רבים מוגבלים לטיפול סימפטומטי במיגרנה, בדרך כלל על ידי נטילת תרופות חזקות לשיכוך כאבי ראש. חשוב להדגיש, כי שימוש ממושך בתרופות נוגדות כאב עלול בעצמו לגרום לכאבי ראש.

הפתרון הטבעי לתופעת כאבי הראש

כירופרקטיקה הנה אחת השיטות המקובלות לטיפול בכאבי ראש ועשויה לסייע רבות במצבים אלה. הטיפול הכירופרקטי הוכח כיעיל ביותר בטיפול בכאבי ראש, אף שיש לשקול עוד מרכיבים בטיפול, כמו: שיפור סביבת העבודה, שינוי הרגלי אכילה ולימוד טכניקות הרפיה.

אחת הסיבות  לתופעת כאבי הראש הינה תפקוד לקוי של חוליות הצוואר, במיוחד החוליה העליונה הקרובה ביותר לבסיס הגולגולת.  גירוי ולחץ על עצבים הממוקמים בצוואר העליון יגרום לתקשורת עצבית לקויה וכתוצאה מכך לחוסר איזון עצבי ולהתרחבות והתכווצות כלי דם בצוואר ובראש.  הזרימה החופשית של העצבים והדם מופרעת, השרירים ננעלים ומתכווצים וכתוצאה מכך מופיע כאב.

תזוזת החוליות הצוואריות נגרמת כתוצאה מלחצים שונים – כמו יציבה לקויה, תאונות, מתח נפשי ותנאי עבודה קשים.  לדוגמא, במקרה של שינה על הבטן, הראש מופנה לצד למשך מספר שעות.  שנים של שינה בתנוחת צוואר זו גורמת ללחץ על העצבים בחוליות העליונות של הצוואר.  כתוצאה מכך עלולים לסבול מנדודי שינה, לחוש עייפות וכאבים ולסבול מכאבי ראש ומיגרנות.  אדם שישן בצורה לא נכונה צובר מחסור בשעות שינה ודבר גורר דבר: חוסר השינה משפיע על תפקוד מערכת העצבים המרכזית מה שגורם לעצבנות ולשינוי בהתנהגות.

הכירופרקט מאתר את החוליות שאיבדו את היחס הנכון ביניהן ומתקן ליקויים אלו. בעזרת הטיפול הכירופרקטי מוסר הגירוי משורשי העצבים המעורבים, התקשורת העצבית משתפרת וכאב הראש נעלם. בדומה לקיפול בצינור השקיה בגינה המאט את זרימת המים, כך גם העצב המגורה אינו מתפקד במלוא הפוטנציאל שלו עד שמסירים ממנו את הלחץ.  גדולתה של הכירופרקטיקה בכך שאינה מטפלת בסימפטום, אלא יורדת לשורש הבעיה ופותרת בעיות וכאבים לאורך זמן.

טיפול בתופעת כאבי ראש כרוניים ניבדק במטופלים שקיבלו טיפול כירופרקטי לעומת מטופלים שקיבלו טיפול תרופתי הנחשב ליעיל ביותר שקיים.  במהלך הטיפול, הייתה יעילות מעט גבוהה יותר במטופלים שקיבלו טיפול תרופתי, אך ארבעה שבועות מתום הטיפול נשמרה יעילות הטיפול הכירופרקטי, לעומת נסיגה מלאה למצב התחלתי בקבוצה שקיבלה טיפול תרופתי. Journal of manipulative therapy 1995, vol 18: .148-150

כיצד משמרים את התוצאות?

הכירופרקטיקה היא דרך לשמור על פעילות מערכת העצבים במצבה האופטימלי ולא רק כעזרה ראשונה בעת התקפת כאב ראש.  בכדי למנוע חלק מהנזק המצטבר מומלץ להגיע לביקורים תקופתיים על מנת לשמור על בריאות תקינה ואורך חיים בריא.  בנוסף מומלץ לשמור על סדר יום קבוע בנוגע לשינה וארוחות.  שליטה במצבי לחץ בעזרת אימונים וטכניקות נשימה ולימוד דרכי  שליטה בלוח זמנים.  פעילות גופנית באופן קבוע כהליכה, תרגילי גמישות ויציבה נכונה גם כן יכולים לתרום רבות להורדת רמת ותכיפות כאבי הראש.

כאשר אנו מתיחסים לכאבי ראש אנו כוללים גם את הביטויים: כאב ראש, מגרנה, כאבי ראש, ftc rta, ftch rta , כאביי ראש ועוד

עידכון אחרון ( Monday, 14 February 2011 )